Pravidla pro závodního běžce

Pravidla pro závodního běžce

Pravidla pro závodního běžce, aneb jak být na závodech za šviháka lázeňského

Velká popularita hromadných vytrvalostních běhů je sice potěšující, ale přináší s sebou spoustu nováčků v atletickém světě, kteří nevědí, jak si správně závod vychutnat. Následujících pár řádků jim v tom pomůže.

Takto poučený novic i na MČR snadno zapadne mezi „staré bardy“.


1. Oblečení

Vždy si berte co nejmenší množství oblečení. Čím delší trať tím méně. Problém při vysokém výkonu je vždy chlazení, nikoliv zima.

Nohy

Je-li nad 5 °C, vždy si vezměte trenky nebo krátké elasťáky. Běžecké trenky nebo elasťáky. Čím kratší, tím lepší. V žádném případě ne kraťasy/šortky. Trenky lépe větrají/chladí, elasťáky jsou aerodynamičtější a hodí se pro tempo pod 3:00 min/km.

Ruce

Nad 12 °C vždy tílko. Pod 10 °C je přípustné i tričko s krátkým rukávem. Oboje v odpovídající velikosti, nebo menší. Běžecké tílko nebo tričko, ne jiné.

Pro rychlosti pod 12 s/100 m je přípustná i běžecká aerodynamická kombinéza.

Doplňky

Na krosy a tratě nad 5 km si můžete vzít oblíbenou tenkou běžeckou čepici, nebo čelenku. A rukavice.
Na tratě 10 km a delší můžete mít i kšiltovku, ale běžeckou s krátkým kšiltem. Nikdy ne basebalku, čepici s bambulí. Samotný kšilt patří do triatlonu.

Brýle můžete mít na 800 m a dále kdykoliv. Sportovní brýle. Jen pozor, aby se vám nemlžily.


2. Obutí

Boty vždy striktně běžecké, odpovídající charakteru tratě, nebo rychlejší. Krosky a trailovky na asfalt nepatří a na dráhu taky ne. A dráhové tretry nepatří do lesa.
Boty jsou vždy dokonale čisté, aspoň tak, jako ty k obleku/šatům.

Ponožky ať vždy kryjí celou achilovku, nikdy ne nízké. Na tratě 3000 m a kratší na dráze v tretrách můžete startovat i bez ponožek. Kompresní podkolenky/návleky dle uvážení, když to jde bez nich, je to lepší.


3. Startovní čísla

Jsou dva typy startovních čísel, malá a velká.

Velká dostanete skoro vždy a připevňují se pomocí zavíracích špendlíků, přední má mít horní hranu těsně pod prsama, zadní v polovině lopatek. Ani jedno nepatří na břicho nebo na zadek. Pečlivě číslo vycentrujte, ať to slušně vypadá.
Dostanete-li jen jedno číslo, patří vždy dopředu.
Vlastní sada zavíracích špendlíků se vždycky hodí.
Číslo na gumě patří do triatlonu, ne na běh.

Malá čísla dostanete jen vzácně a jsou vždy samolepící a patří z vnější strany na stehna. Automaticky se počítá, že upadnou; nalepte je pečlivě, ale dál se o ně nestarejte.


4. Ostatní vybavení

Na půlmaraton a maraton s sebou můžete mít gel schovaný ve speciální k tomu určené zadní kapsičce na zip u trenek/elasťáků. Nikde jinde. Hlavně ne v ruce.

Jediná povolená elektronika je hrudní pás, foodpod a hodinky/sport tester na zápěstí. Nic víc. Platí nejen pro závod, ale i pro prostor startu či celou závodní dráhu/ovál. Porušení tohoto pravidla může vést k okamžité diskvalifikaci.
Bez ohledu na pravidla, se sluchátky v uších žádný opravdový sportovec neběhá. Tak pozor na to!

Nic jiného s sebou nebrat! Za žádných podmínek. Obzvláště ne lahve, pytle/vaky s vodou, ledvinky, kapsičky, vesty, batůžky, telefony, foťáky, kamery, cokoliv. Prostě ne.


5. Fair play

A pamatujte si, běžíte sami za sebe a tak vás cestou nikdo a nic nesmí následovat, doprovázet a zvláště ne táhnout! Ani chvilku! Na trati ani v jejím blízkém okolí.
A je jedno, zda po svých, nebo na libovolném dopravním prostředku, nebo jen samotný technický prostředek.
Jediným doprovodem vám mohou být závodníci, kteří regulérně odstartovali ve stejném závodě, tj. vzdálenosti, kategorii a podobně.

Na startu buďte včas a najděte si vhodné místo a na něm zůstaňte. Chovejte se přátelsky, ohleduplně, ale nesnažte se někomu ustupovat, uhýbat. Není důvod. Nebojte se jít dopředu – je škoda si závod dobrovolně prodloužit! Ale když jste vepředu, držte tempo s ostatními; povolit můžete teprve až se skupina roztrhá.

Uvědomte si, že délka tratě je měřena jako nejkratší možná, takže se neostýchejte běžet co nejtěsněji na vnitřku zatáček, je to v pořádku.

Cestou dávejte pozor, zvlášť na startu a dále ve skupině, ať někomu nepodrazíte nohy a nezkazíte mu závod. Opravdu velký pozor! Také pozor na strkanice v ostrých zatáčkách – držte směr a odpovídající trajektorii a buďte předvídatelní pro ostatní. Chcete-li na vnitřek, musíte se tam dostat ještě na rovince, uprostřed zatáčky nezbývá než být gentleman a neloktovat se se šťastnějšími uvnitř.


Přečtěte si také Pravidla pro běhání na oválu.